Snelle nokkenassen

Snelle nokkenassen

Op zoek naar meer motorvermogen, dan is een “snelle” nokkenas een beproefd recept. De kleppen staan verder en langer open, waardoor er meer lucht de motor in kan. Meer benzine erbij en koppel en vermogen gaan omhoog. Het Belgische bedrijf Cat Cams produceert nokkenassen voor de M54B30 motor met verschillende maximale kleplichthoogtes en “timingen”. De keuze is gevallen op een zogenaamde sportnokkenas, waarbij de motor stationair netjes blijft draaien en er geen andere klepveren of stoters nodig zijn.

Het blijkt dat de Cat Cams nokkenassen zonder helix tandwiel geleverd worden. Die moeten dus overgezet worden van de standaard nokkenassen. De timing hiervan is belangrijk, vandaar dat dit met onderstaande tool (zie pijl) goed gezet moet worden. Patrick van P-Motorsport heeft de montage en afstelling gedaan.

Gemonteerd:

Na de motor een paar keer handmatig rondgedraaid te hebben, wordt deze gestart. Altijd een spannend moment. Gelukkig gaat het goed en loopt de motor meteen. Eenmaal op temperatuur wordt er een proefrit gemaakt. Dan breekt de rechter aandrijfas … Toevallig of vanwege het grotere koppel ? De assen zijn waarschijnlijk al wel 20 jaar oud. Beide assen worden vernieuwd en we kunnen op weg naar Quattra Tuning voor een rollenbanktest.

De E46 wordt weer vastgesnoerd op de rollenbank en de eerste run geeft aan dat het vermogen blijft stijgen, totdat de toerenbegrenzer een eind aan het feest maakt. Simon van Quattra Tuning stelt voor om de toerenbegrenzer 500 toeren hoger te leggen, op 7.000 rpm. Bij het uitlezen van de software blijkt ook dat de ontsteking bij hogere toerentallen een beetje voorzichtig ingesteld staat. Na de diverse aanpassingen komt de rollenbank met deze waarden:

Fabriekswaarden 330i E46:

231 pk en 300 Nm

Met Supersprint uitlaatsysteem:

242 pk en 310 Nm

Met CatCams nokkenassen en software aanpassing:

259 pk en 333 Nm

 

Op de eerstvolgende circuitdag gaan we kijken wat dit in de praktijk betekent. Meer vermogen is altijd welkom, maar ook 500 toeren extra kan net het verschil maken om na een bocht in een versnelling te kunnen blijven of net te moeten opschakelen. We gaan het zien !


Reageren is niet mogelijk.