Rollenbank

Rollenbank

Meten is weten. De M54B30 motor voelde fris en fruitig aan op circuit Assen, maar wat er precies aan krukasvermogen geleverd wordt, kun je maar op 1 manier meten:

 

 

Bij Quattra Tuning in Lisse staat een moderne 4-wiel rollenbank, waar de E46 op vastgesjord wordt. Voor de volledigheid; er komen nog een paar sjorbanden bij.

Als eerste wordt er een verliesmeting gedaan, waarbij er opgetrokken wordt in de eerste versnelling. Als de rollen in beweging zijn gekomen wordt er rustig doorgeschakeld naar 2, 3 en 4. In de 4e versnelling wordt dan vanaf iets boven de 2.000 rpm volgas gegeven. Bij bijna 6.500 rpm (dit is 185 km/h) wordt gas losgelaten en de koppeling ingetrapt. De rollen worden nu langzaam afgeremd door wrijving van de banden, wiellagers, aandrijfassen, tandwielen in differentieel en versnellingsbak. Dit “verlies in de aandrijflijn” wordt door de rollenbank gemeten. Straks wordt dit verlies bij de vermogensmeting opgeteld en zo kom je aan het krukasvermogen.

Na de verliesmeting volgt de echte “vermogens-run”. Dit gaat eigenlijk op dezelfde manier, alleen meet de rollenbank nu het vermogen tijdens het accelereren in de 4e versnelling. Dit geeft onderstaande grafiek.

 

 

Een nieuwe M54B30 motor geeft volgens de fabrieksopgave 231 pk en 300 Nm. Onze motor komt van een demontagebedrijf en heeft ruim 180.000 km gedraaid. In 18 jaar tijd zullen er een aantal pk’s het pand verlaten hebben. Dat er dan toch 241,9 pk en 310 Nm gemeten wordt, zal voor het overgrote deel door het Supersprint uitlaatsysteem en het ontbreken van de katalysatoren komen.

Wat aan de grafiek ook meteen opvalt, is de dip in het koppel tussen 4.000 en 4.5000 rpm. Simon Gras van Quattra Tuning heeft dit vaker gezien en geeft aan dat dit vrijwel zeker op te lossen is door de VANOS (nokkenasverstelling) van beide nokkenassen te reviseren. Zonder deze dip zal het koppel wat minder dalen boven de 4.500 rpm, waardoor het topvermogen tussen 5 en 10 pk hoger zal uitkomen.

Al met al een leerzame zaterdagmiddag en zijn we tevreden met het gemeten vermogen en koppel.


Reageren is niet mogelijk.