Motor 330Ci

Motor 330Ci

De huidige 2.2 liter motor mag wel wat meer pk’s leveren, maar tuning van deze motor is vrij prijzig en niet erg efficiënt. Het is dus beter om te beginnen met een motor met standaard meer vermogen. De 3.0 liter M54 motor heeft dezelfde afmetingen en past dus vrij gemakkelijk. Hierdoor gaat het vermogen van onze Coupe van 170 naar 231 pk en het koppel van 210 Nm naar 300 Nm.

We hebben een motor aangeschaft bij BMW Recycling Nederland en deze aan de motorbok bevestigd. Naast regulier onderhoud (olie verversen, bougies vervangen, multiriem en spanrollen vervangen), hebben we ook een nieuwe waterpomp gemonteerd.

De drijfstanglagerschalen zijn eigenlijk standaard te vervangen onderdelen bij een gebruikte motor. Deze hebben het meest te lijden van hoge toerentallen en dat is juist wat de motor straks moet gaan draaien.

Bij deze motor is het ook geen overbodige luxe …

Onderstaand de nieuw race lagers en drijfstangbouten.

Op aanraden van Bas Roos Motorsport moet ook de oliepomp een verbetering ondergaan. Het tandwiel kan namelijk loslopen en over het asje heenslaan. Dan valt logischerwijs meteen de oliedruk weg, en zal de motor snel daarna vastslaan.

Onderstaand links het originele asje met fijne vertanding en een moer. Rechts de upgrade met een vierkantje en een linkse draad boutje. Het nieuwe asje moet in het “olietandwiel” geperst worden. Van Schajik Motorsport heeft daar de juiste pers voor.

Om de motor sneller op toeren te laten komen, monteren we een licht vliegwiel. Het originele vliegwiel is een dubbel massa uitvoering. De naam zegt het al: erg zwaar. Van 12 kg gaan we naar 4 kg.

Er wordt wel gezegd dat een motor hierdoor minder koppel heeft, maar dat is niet het geval. Omdat er minder draaiende massa is, wordt het hooguit iets lastiger om weg te rijden vanaf stilstand. Beetje meer gas geven dus. Het is overigens ook niet zo dat een motor nu meer krukas pk’s heeft. Wat heeft het dan wel voor effect: omdat de motor minder vermogen nodig heeft om op toeren te komen, wordt dit in de aandrijflijn omgezet naar meer vermogen op de wielen. Dit is alleen tijdens acceleratie zo en heeft het meeste effect in de eerste versnelling.

De uitbouw van de 2.2 motor is begonnen en met het front eraf, kun je er goed bij.

De 2.2 is eruit en de spruitstukken en diverse slangen kunnen overgezet worden op de 3.0.

Het lichtere vliegwiel is bedoeld voor een 240 mm koppelingsplaat en een zwaardere drukgroep van de grote M30 6-cilinder. Gelukkig blijkt deze koppelingsplaat te passen op de prise-as van de E46 versnellingsbak. 

E46 3.0 !

De motor heeft een paar jaar stil gelegen, maar start vrijwel meteen. Stationair toerental is bij warme motor een beetje te laag, waardoor deze nog wel eens afslaat.

Na de motor een paar keer rustig warm gereden te hebben, kon het gas wat dieper ingetrapt worden. Het verschil met de 2.2 motor is erg groot … De GPS meter geeft nu een 0 – 100 tijd van 5,5 sec. Dat is anderhalve seconde sneller. En 2,7 sneller dan een originele 320 Ci.

Een aantal km’s verder start en loopt de motor goed, ook stationair. Door het lichte vliegwiel voelt het wegrijden een beetje anders aan, maar is geen probleem. De motor schiet erg makkelijk naar hoge toerentallen, dus is het, met de vrij korte eindoverbrenging, snel naar z’n 2 schakelen …

Na diverse keren stevig gereden te hebben, blijkt de koppeling nogal te stinken. Het koppelingspedaal ging ook al erg licht, dus lijkt het erop dat deze drukgroep de koppelingsplaat niet stevig genoeg aandrukt. Om niet na enkele ronden circuit alweer naar huis te kunnen, hebben we een Sachs performance koppeling besteld. Helaas moet de versnellingsbak dus weer gedemonteerd worden …

 

 


Reageren is niet mogelijk.