Trackdays

Trackdays

Hier vindt u de trackdays waar we geweest zijn en de verslagen daarvan.

Zaterdag 9 maart 2019 gaan we voor het eerst met de 320Ci naar Zandvoort, samen met vriend Marcel in z’n BMW 535i E28 uit 1984.

Hier staat de kalender van vrijrijden.nl van de Rensport School Zandvoort.

 

BMW 320Ci stand februari 2019:

  • motor 2.2 met 170 – 185 pk
  • straatbanden 225 / 45 / 17
  • remblokken EBC Bluestuff
  • onderstel Spax 2-voudig instelbaar

Het is een wisselvallige zaterdag met veel wind. De eerste sessie is droog en ik ga proberen temperatuur in de banden en remmen te krijgen. Wat meteen opvalt is dat de E46 strak ligt en scherp instuurt, zelfs met deze lage temperatuur (een graad of 8) en de straatbanden. Wat niet meevalt is dat de Hunserug een aardige opgave is voor de 320Ci met ongeveer 180 pk. Het gaat wel, maar een beetje meer power is erg welkom. Aangezien alles mechanisch heel blijft, zijn we super tevreden en is het gewoon een erg fijn sturende en remmende E46 !

Het inleren van het circuit in de GPS laptimer lukte in de eerste sessie niet, aangezien het niet werd opgeslagen. In de tweede sessie lukte dit wel, maar zijn er geen rondetijden gemeten. In de laatste sessie werkte de laptimer volgens plan, maar toen was de baan aan het opdrogen en was er veel verkeer. Ofwel geen representatieve tijd. Want dat kun je 2 min 27 toch niet noemen … Volgende keer dan maar !

Vooraan in de rij; de E28 van vriend Marcel en zijn dochter Thessa. Afgezien van een problematische gaskabel en wagenziekte (als passagier), was het voor hen ook een geslaagde dag. Wel is er werk aan de winkel om de E28 wat strakker op de weg te krijgen.

 

BMW 320Ci stand juli 2019:

  • motor 3.0 met 230 – 245 pk
  • banden semi slicks Toyo R888R 255 / 40 / 17
  • remblokken EBC Bluestuff
  • onderstel Spax 2-voudig instelbaar

 

Verslag 8 oktober 2019 Assen:

Een volledig bewolkte ochtend belooft een grote kans op een nat Assen. Maar als we aankomen op de paddock, schijnt zelfs even de zon.

Deze keer de E28 meegenomen op de auto-ambulance. Een voorgevoel … ?

Aangezien we een transponder meekrijgen, kunnen we de tijden zien via de live timing website van het circuit. Hierdoor ook helemaal vergeten het circuit in te leren in de GPS laptimer …

De baan is droog en blijft de hele dag droog. Afgezien van een paar Peugeot’s en 325i’s waarmee mensen van een incentive worden rondgereden, is er niet veel verkeer. Dus lekker rondjes rijden. Na 5 jaar niet op Assen te hebben gereden, is het weer even wennen. Maar het is een mooi vloeiend circuit, dus gaat het steeds sneller. En die 50 pk extra helpt goed mee. Na de eerste sessie rijd ik 2 minuut 10 en de volgende sessie gaat al in 2 min 6. Met name het insturen met de E46 op Toyo semi-slicks is echt fantastisch.

Na de eerste sessie blijkt er wat stuurbekrachtigingsvloeistof te lekken. Er zit gewoon teveel in het reservoir, dus beetje eruit en het is klaar.

Op het eind van de 2e sessie beginnen de remmen oververhit te raken. Dit is goed te merken aan trillen in het stuur. De vertraging blijft wel in orde. Vanaf dat moment wat rustiger aan gedaan en dan gaat het trillen ook weer weg. Maar het wordt tijd voor: klik

Opeens staat Thessa in de E28 stil net voorbij de Ruskenhoek bocht. Het blijkt dat de rembekrachtiging niet meer werkte en daarna sloeg de motor ook niet meer aan. En de V-snaar van de stuurbekrachtiging was eraf. Rara wat is er aan de hand … ?

De E28 gaat met de lier de auto-ambulance op en we gaan richting huis. De dag was toch al bijna voorbij, dus is de conclusie dat het een fijn middagje sturen was op Assen. Zoals altijd is er weer werk aan de winkel, maar dat maakt het trackday rijden ook leuk !

 

 

 

 


Reageren is niet mogelijk.