Sperdifferentieel

Sperdifferentieel

De BMW E46 was niet met sperdifferentieel te bestellen, alleen de M3 had deze standaard. Maar aangezien we toch een sper of limited slip differential willen monteren, hebben we gekozen voor een tandwiel sper van Quaife. Hierbij wordt het koppel via tandwielen naar het wiel overgebracht wat niet slipt.

We hebben het differentieel onder de auto losgeschroefd en op de werkbank gaan de flenzen aan beide zijden eruit. Deze zitten alleen met een ring binnenin geborgd, dus kunnen er met onderstaand gereedschap makkelijk uitgetrokken worden.

Dan gaat de achterdeksel eraf en kijken we op het differentieel zelf.

Als de lagers aan beide zijden verwijderd zijn, welke met een circlip (seegerring) geborgd zijn, dan kan het differentieel uit het huis gehaald worden. De circlips hebben een bepaalde dikte (staat erop vermeld: bijv. 3,62 mm), waarmee het differentieel met lagers “uitgeshimd” wordt. Hiermee wordt de afstand van het kroonwiel (grote tandwiel) tot het pinion (kleine tandwiel) bepaald. Dit moet tussen 0,05 en 0,15 mm zijn.

Het kroonwiel wordt gedemonteerd en op het Quaife diff geschroefd. De bouten worden voorzien van een beetje Loctite en met 100 Nm en 30 graden vastgezet.

De nieuwe losse lagerringen worden op het diff geperst en het diff wordt in het huis geplaatst.

De lagers en circlips worden aan beide zijden gemonteerd.

Met de micrometerklok wordt de tandwielflankspeling of backlash gemeten. Deze blijkt gelukkig meteen goed te zijn: 0.07 mm.

De achterdeksel erop, de keerringen en asflenzen erin, en dan kan het diff weer onder de auto. Niet de olie vergeten … Geen limited slip olie (deze is voor bijvoorbeeld een platensper), maar gewone differentieel olie 75W90.

We hebben de overbrenging niet aangepast; deze is 3,38 voor een 320Ci. Straks met de 3.0 motor, die origineel een 2,93 overbrenging heeft, zal dit vrij kort aanvoelen. Daarmee lever je (theoretische) topsnelheid in, maar voor het circuit maakt dat niet uit. Daar heb je liever een betere acceleratie.

Met dank aan Bas Roos voor adviezen en geduld bij het stellen van de diverse vragen !

 


Reageren is niet mogelijk.